‘Een goed begin is het halve werk!’

Deze week maken we kennis met Bernadine Kooister.

Wie is Bernadine Kooister en wat doet ze?

Bernadine Kooister is 53 jaar oud en sport al een tijdje bij Fitness4all. Intussen werkt ze ook bij ons als huidspecialist (Schoonheid4all) en is ze gespecialiseerd in oedeem. Ze heeft hier verschillende studies voor gedaan.

Pijnvrij Sporten Fitness4all Bernadine

Wat is haar achtergrond?

Ze is zelf patient geweest, op 1 oktober 2015 is ze voor revalidatie bij ons gekomen. In die tijd is ze goed geholpen door onze fysiotherapeut Ivo ‘ t Lam, hij heeft haar in die tijd begeleid.

Wat is haar doel?

Ze wil weer pijnvrij kunnen sporten en goed kunnen functioneren in het dagelijkse leven, maar wat ze misschien nog wel het allerliefst wil is heel graag een voorbeeld zijn voor alle mensen die oedeem hebben.

Wat is oedeem?

Oedeem is een overmatige ophoping van vocht in een bepaald lichaamsdeel. Door het vasthouden van vocht zwelt het lichaamsdeel op. Oedeem ontstaat doordat er meer vocht wordt aangevoerd dan er wordt afgevoerd. Het hoopt zich dan op in je lichaam. Enkele plaatsen waar oedeem vaak ontstaat zijn de voeten, enkels, benen, de buik en de longen.

Wat gaan we doen?

Bernadine is in de maand oktober naar mij toe gekomen, ze vertelde mij dat ze de knop om wilde gaan zetten en alles op alles wilde zetten op haar doelen na te streven. Ze was zo enthousiast met het sporten dat ze elke dag minimaal een uur aan het bewegen was. Met voeding ging het wat lastiger dan met het sporten, daarom kwam ze naar mij toe. Ze was op zoek naar iemand die haar tijdens deze fase wil begeleiden, motiveren en stimuleren.

Beiden waren we erg enthousiast toen we besloten om dit samen te gaan doen. Samen hebben we besproken hoe we het gaan aanpakken. Met het sporten is ze nog steeds druk in de weer, want ze wil nog elke dag minimaal één uur sporten, toch hebben we samen besloten om dit terug te brengen naar 3 keer in de week.

De training ziet er als volgt uit:
Een combinatie van 2 rondes van de Milon Cirkel en dan eindigen op de loopband met een training van 20-25 minuten. Elke week wordt de intensiteit of de omvang van de training verhoogd. Naast de training zijn we deze week gestart met een voedingsprogramma van BenFit. Dit is een schema op maat gemaakt gericht op afvallen. Haar bevindingen van de eerste week zijn dat ze veel moest eten en dat het af en toe teveel was om dit in een keer te eten, uiteindelijk at ze dit dan op een later tijdstip op.

Bernadine en ik gaan er alles aan doen om haar doelen na te streven: